Zanzibarin retkemme jatkui aikaisin maanantai aamuna kohti pohjoista. Edessä oli siis reilut kolme päivää makoilua Kendwa Beachilla saaren länsirannikolla.

Saavuimme hotellille aamupäivällä ja olin jo lentää pystolleni kun näin hotellin pihan. Hotelli oli sellainen bungalowtyyppinen rinteeseen rakennettu siten että bungaloweja oli sekä alhaalla rannassa että rinteessä. Koska saavuimme sen verran aikaisin ei meidän huone ollut aivan vielä valmis, joten menimme ensin rannalle. Kun lopulta pääsimme huoneeseen olin vielä enemmän hämmästynyt. Olimme niin tottuneet kaikkiin retkeilymajoihin ja jaettuihin huoneisiin että oikein tuntui oudolta kun oli kokonaan oma huone. Meillä oli kahdelle ihmiselle kaksi isoa parisänkyä sekä oma wc ja suihku. Luksusta etten sanoisi. Hintaakaan ei ollut henkeä kohden kuin parikymppiä/yo, halpaakin siis. Ja tähän sisältyi lopulta vielä aamupala, mitä emme saapuessamme ollenkaan tienneet.

Ja millainen ranta se olikaan. Vesi oli aivan kirkkaan turkoosia ja hiekka niin valkoista että auringon valossa oikein sattui silmiin. En osaa edes kuvailla miten uskomattomalta kaikki näytti. Harvoin sellaista maisemaa näkee muualla kuin matkaoppaiden kuvissa. Vietimme koko päivän rannalla makoillein ja uiden. Vesi oli todella mukavan lämmintä ei liian kuumaa ettei olisi virkistänyt muttei kuitenkaan liian kylmää ettei olisi tarennut uida kunnolla. Kun illalla lopetimme auringon ottamisen oli sitten ensimmäistä kertaa tällä reissulla naama palanut kunnolla.

Ilta menikin sitten rannalla auringonlaskua katsellen ja baarin drinkkilistaan tutustuen. Todettiin että happy hour on ihan kiva juttu kun kahdestaan ollaan liikenteessä tuli paljon halvemmaksi. Menimme kuitenkin aikaisin nukkumaan kun vielä matkan väsymys painoi jäsenissä.

Tiistaina oli sitten täysi rantapäivä edessä. Ilma oli hieman pilvisempi kuin maanantaina, mutta ei se haitannut. Kävimme pilvisempää aikaan rannalla hieronnassa ja sen aikana pilvetkin väistyivät. Ihan rentouttavaa siis oli kokonaisuudessaan. Meillä oli vielä voimia hieman kävellä rannalla. Rantaa kun jatkui kilometri kaupalla niin siinä oli hyvä kävellä. Emme menneet pitkälle, mutta silti maisemat pysyivät yhtä upeina. Oikein koko ajan odotti että milloin tästä unesta herää.

Keskiviikko oli sitten täysin edellisistä poikkeava. Meillä oli varattu sukellusta koko päiväksi. Menimme saaren toiselle puolle Memban suojelualueelle sukeltelmaan. Tällä kertaa sukellisimme siis koralliriutalla. JA mitkä maisemat. Kaloja oli taas aivan laidasta laitaan ja ne korallit. Harmi vain etten ihan tarkasti kaikkea nähnyt kun ei pinnan alla voi käyttää silmälaseja. Teimme kaksi sukellusta. Ensimmäinen oli lähinnä kaikkea koralleista kaloihin. Sukellusten välissä meillä oli lounas. Kun tulimme pintaan ensimmäisestä sukelluksesta niin olin tyytyväinen päivän valinnasta. Satoi nimittäin vettä, eihän se pinnan alla haittaa, mutta rannalla makoilu olisi ollut hieman tylsää. Siinä odotellessa näimme sitten myos delfiinejä! En  olekaan ennen nänhnyt niitä muualla kuin Särkänniemen delfinaariossa. Hienompia ovat kyllä luonnossa.

Toinen sukellus oli hieman erilaisempi. Sukelsimme merivirran mukana eli emme palanneet samaan pisteeseen kun lähtiessä. Siitä tykkäsin kun ei tarvinnut niin paljoa itse liikkua kun vesi kuljetti valmiiksi. Tällä sukelluksella näimme sitten merikilpikonnanankin. En olisi luullut sitä aivan niin isoksi kuin mitä se oikeasti oli. Muutenkin nyt näkyi paljon isompia kaloja normaalien riuttakalojen lisäksi. Pintaan palatessa oli taas aurinkoista ja suorastaan kuumaa. Näiden kertojen aikana alan olla entistä varmempi siitä että sukellus on juuri minun juttuni. Viihdyn enemmän kuin hyvin pinnan alla ja nautin luonnosta siellä.

Torstaina oli sitten aika sanoa hyvästit rannalla. Tosin lähdimme vasta kymmenen aikoihin joten ehdimme vielä aamulla rannalle makoilemaan. Matka Stone Towniin oli taas nopea. Siellä veimme rinkat lauttatoimistoon odottamaan että lautta lähtee, meillä kun oli muutama tunti aikaa vielä kierrellä kaupungissa. Menimme ensimmäisenä maustetorille. Ja jäimme sitten trooppisen ukkoskuuron armoille. Onneksi torilla on sen verran pressuja ja suojaa että suurimman sateen ajan pystyimme olemaan suojassa. Kun sada hieman edes taukosi kipitimme nopeasti lähimpää kahvilaan kuivaan ja lämpimään. Vaikka ilma ei ollut sateesta huolimatta kylmä teki kuuma kaakao hyvää. Sen jälkeen jatkoimme vielä reilun tunnin harhailua keskustassa ilman mitään selkeää ostettavaa. Lopulta istahdimme lauttarannan lähellä kahvilaan nauttimaan jääteloä ja odottomaan lautan lähtoä.

Matka sujui todella nopeasti ja olimme Darissa jo ennen kuutta illalla. Meitä oli taas Adam vastassa ja pääsimme näkemää kaupunkia ihan eri tavalla. Ensimmäinen pysähdys oli lähin mahdollinen Subway. Ei täältä ihan samanmakuisia subeja saa kuin Suomesta, mutta oli se silti todella hyvää. Olimme jo aiemmin päättäneet että jos vain on mahdollista niin menemme elokuviin. Niinpä huomasimme pian olevamme matkalla kaupungin toiselle laidalle elokuvateatteriin. Matka sinne oli varsin koominen. Yhdessä risteyksessä naispoliisi alkoi kysellä meistä vaimoa veljelleen ja sen jälkeen juutuimme liikenneruuhkaan. Onneksi meidän kulkuneuvona oli mopotaksi eli tuk tuk. Sillä pystyi helposti ohittelemaan autojonoja, mutta välillä oikein pelotti kun ajettiin aika kuoppaisellakin alustalla melko kovaa.

Ehdimme hyvin leffaan, sillä kuten afrikassa on tapana ei se alkanut ajallaan ja ensimmäinen puolituntia sen jälkeen oli mainoksia. Leffaksi valittiin tällä kertaa Twilight Aamunkoi osa1, ei kyllä harmita sillä koko leffa maksoi vain murto-osan Suomen hinnosta n.4e ja oli ihan englanniksi puhuttu. Nautin todella, ihan myoskin siitä että pääsimme leffaan pitkästä aikaan, mutta myos leffa oli enemmän kuin hyvä.

Hotellilla olimme todella myohää ja aamulla oli aikainen herätys bussille. Joten emme millää jaksaneet laittaa telttaa enää pystyyn vaan nukuimme rannan tuntumassa hotellin ulkosohvilla ja riippumatossa. Mukavaa vaihtelua vaikka olikin todella kuuma.