No niin nyt sitä alkaa reissu olla suurimmaksi osaski ohi. Kenia saavutettu ja vielä olisi Turkki käymättä ennen Suomeen saapumista.

Lähdimme Darista aikaisin perjantai aamuna kohti Moshin kaupunkia pohjois Tansaniasassa. Meillä oli toivessa nähdä Kilimanjaro, mutta luontoäiti oli meitä vastaan. Matka sujui nopeasti sellaisessa kahdeksassa tunnissa ja olimme vielä valoisan aikaan perillä Moshissa.

Hieman oli pettymys kun vuoristossa oli niin paljon paksuja pilviä että emme nähneet vuoresta kuin juuren. Kävimme varaamassa samalla kertaa liput seuraavan päivän Mombasan bussiin ja firman omistaja kertoi meille todella edullisen lähinnä paikallisten käyttämän retkeilymajan. Se oli edullinen, hieman ehkä meluisa mutta kuitenkin pääasia meille oli että oli sängyt. Kävelimme illalla hieman kaupungilla, mutta ei keskusta ollut kovin suuri. Päivällisen soimme mukavassa pienessä ravintolassa Kilimanjaron rinteitä tiiraillen.

Lauantaiaamuna jatkoimme matkaa sitten Keniaan. Bussimatka Moshista rajalle oli aika lyhyt ehkä tunnin ja sitten alkoi ehkä eniten pelottava rajanylitys. Tansanian puolella ei ollut mitään hätää. Saimme poistumisleimat ja pääsimme jatkamaan kenian puolelle. Kenian tulli meni myos mutkattomasti. Ensimmäistä kertaa saimme ihan kunnon viisumit passeihin eikä pelkkiä leimoja. Sitten jatkoimme bussilla matkaa varsinaiselle raja-asemalle jossa meiltä katsottiin rokotustodistukset ja minun kauhukseni myos laukut. Ei siinä muuten mitään, mutta tavaraa on paljon ja ei yhtää huvittanut ruveta purkamaan vaivalla pakattua rinkkaa. Onni onnettomuudessa. Ei tarvinnutkaan. Meildän ei tarvinnut kuin vähän raottaa reppua ja sanoa että ollaan oltu reissussa syyskuusta. Ei siis ongelmaa.

Matka Mombasaan oli väsyttävä ja helteisen kuuma auringon paistaessa suoraan ikkunasta syliin. Mombasaan saavuimme alkuillasta vielä valoisan aikaan. Matkustimme bussissa tapaamamme australialaisten nuorten kanssa retkeilymajaan keskikaupungin ulkopuolelle. Paikka oli hienompi kuin olisin osannut edes kuvitella. Hintaan kuului uima-allas ja tv/video huone jossa saa viettää aikaa niin paljo kuin jaksaa.

Kun olimme majoittuneet lähdimme tekemää pientä tutkimusmatkaa lähialueeseen. Loysimme ihan hulppean kauppakeskuksen ja jäätelobaarin. Oli ihanaa saada kunnon jääteloä vihdoin viimein. Lisäksi kaupan puolella karkkihylly oli piristävä kokemus kun siellä oli kerrankin muutakin tarjolla kuin suklaata. Loytyi jopa Haribon nallekarkkeja!!  Menimme vielä ravintolaan syomää ja satuimme osumaan juuri oikeana iltana kun paikalla oli livebändi esiintymässä. Ruokakin oli hyvää.

Sunnuntai menikin sitten enemmän ja vähemmä rannalla. Ei ranta mikää kovin hieno ollut. Hiekka oli kyllä valkoista, mutta aika paljon oli silti nousuveden tuomaa levää. Kyllä siinä silti kelpasi aurinkoa ottaa.